https://cordia.it/en/academy/2019-il-teatro-delle-emozioni/
https://www.rmusica.nl/concerten
Met dit programma blazen we twee 19de-eeuwse topstukken die zelden te horen zijn op historische instrumenten nieuw leven in. In zijn Septet voor blazers en strijkers toont de onderbelichte Zweedse componist Franz Berwald zich verrassend modern en origineel. Schuberts Octet in F is een monument uit het kamermuziekrepertoire. Maar wist u dat het werk eigenlijk ontstaan is als voorbereiding op Die Grosse Sinfonie? Het Octet werd decennialang onspeelbaar geacht door de foute interpretatie van een tijdsaanduiding in de partituur, maar is dankzij een gloednieuwe uitgave nu weer op z’n mooist te horen.
http://animaeterna.be/project/grote-kamermuziek-van-schubert-en-berwald/
Antonio Vivaldi
Concerto n°11 en ré mineur pour deux violons, violoncelle et cordes RV565
Concerto pour violoncelle et violon Il Proteo o sia il Mondo al rovescio RV 544
Concerto n°12 en mi majeur pour violon et cordes RV 265
Concerto pour violoncelle en la mineur RV 418
Concerto no 10 en si mineur pour quatre violons, violoncelle et cordes RV 580
Concerto n°8 en la mineur pour deux violons et cordes RV 522
Informations pratiques
Lieu : Cathédrale Sainte Réparate - 3 place Rossetti 06300 Nice
(plan)
Réservations :
http://les-moments-musicaux.com/
Tour 150, the first 2019 project of the Orchestra of the Eighteenth Century, will be dedicated to music for strings. We will visit some beautiful, until now unknown to us, more intimate venues in five of the twelve provinces of the Netherlands.
The cellist Roel Dieltiens leads the Orchestra in three cello concertos of CPE Bach and two string symphonies of the young Mendelssohn. The tour ends in Antwerp, Belgium.
Tour 150, the first 2019 project of the Orchestra of the Eighteenth Century, will be dedicated to music for strings. We will visit some beautiful, until now unknown to us, more intimate venues in five of the twelve provinces of the Netherlands.
The cellist Roel Dieltiens leads the Orchestra in three cello concertos of CPE Bach and two string symphonies of the young Mendelssohn. The tour ends in Antwerp, Belgium.
Altvioliste Bernadette Verhagen neemt na ruim 25 jaar afscheid van Asko|Schönberg. Dat doet ze met een speciaal concert waarvan ze het programma zelf samenstelt. Haar concert laat met behulp van de altviool de geschiedenis van de klassieke muziek horen, van Bach tot nu.
Ze is altijd gefascineerd geweest door de verschillende stijlen en stemmingen van barokke, klassieke en moderne muziek. In de oude muziek verdiepte ze zich in het authentieke instrumentarium om de stukken van stof te ontdoen en weer nieuw te laten klinken. In de meer dan 25 jaar dat ze met Asko|Schönberg speelde, bevond ze zich juist in de voorhoede van de nieuwe muziek. Als schaatsliefhebber ziet ze veel parallellen tussen het schaatsen en altviool spelen. De terugkerende rituelen als het slijpen van de ijzers en harsen van de strijkstok bijvoorbeeld. Als ze nadenkt over overeenkomsten en verschillen tussen toonhoogte en stemming enerzijds en snelheid en techniek anderzijds, komen dergelijke begrippen in een ander daglicht te staan. Het concert vindt plaats in Het Zonnehuis, een monument in Amsterdam Noord,
www.zonnehuis-amsterdam.nl.
Geen entree, na afloop van het concert kunt u zelf uw bijdrage bepalen. Wel graag
hier aanmelden.
mmv Bart van Oort – fortepiano, Frank van den Brink - klarinet, Ivo Janssen – piano, Arno Bornkamp - saxofoon.
https://www.youtube.com/watch?v=CPrJ6upZv3Y&feature=youtu.be
At the focus of this brand-new musical venture is German composer-conductor Richard Strauss; gone down into music history as one of Germany's most important musicians from the post-Wagnerian era, Strauss was not only a prolific but also a highly original and multitalented musician.
Walking the line between artistic credibility and bourgeois music market, he stayed clear of Wagner's metaphysical conception as well as the philosophical outset of Mahler. Instead, Strauss was inspired by modern life, which he considered abundant with contrasts, challenges and opportunities, clashes and paradoxes, interesting juxtapositions, anachronisms and eclectic aesthetics.
A celebrated opera composer, Strauss has also been recognized for his remarkable contribution to the genre of the symphonic poem. With a selection from both repertoires as well as his maginificent Lied-oeuvre – reflecting over 7 decades of musical craftsmanship – Anima Eterna Brugge pays tribute to an unbounded creative thinker, unafraid of baring his soul in music of contemplation and reflection, depth and energy, beauty and wit.
http://animaeterna.be/en/project/richard-strauss/
De Hongaar György Ligeti (1923-2006) geldt als het boegbeeld van de na-oorlogse avant-garde. Hij is één van de grootse componisten van de 20ste eeuw. Akso|schönberg werkte onder leiding van Reinbert de Leeuw intensief met hem samen.
György Ligeti zelf noemde het Pianoconcert (1988) zijn meest complexe en virtuoze stuk. Het is een vijfdelige achtbaan van op elkaar gestapelde ritmes. Een feest voor de luisteraar, maar een tour de force voor solist én dirigent. Meesterpianist Pierre-Laurent Aimard en dirigent Reinbert de Leeuw zijn de gedroomde uitvoerders van dit exuberante meesterwerk, omdat ze de componist goed kenden. Hetzelfde geldt voor Asko|Schönberg, dat alle vier de programmastukken met De Leeuw heeft opgenomen - onder notoir streng toezicht van de componist. Melodien is een scharnierstuk tussen Ligeti's vroege zogenaamde klankwolkmuziek en zijn latere polyritmiek. In SÃppal, dobbal, nádihegedüvel vermengt hij avant-garde en volksmuziek. Als klap op de vuurpijl zet Joseph Puglia zijn tanden in het geweldige Vioolconcert.
https://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/20172018/ligeti-festival-5-april/?season=375&month=4&city=
Miljoenen mensen griezelden in 1968 bij György Ligeti's spookachtige koorwerk Lux Aeterna, zonder dat ze ooit van Ligeti hadden gehoord. Stanley Kubrick gebruikte Ligeti's muziek in de film 2001: A Space Odyssey, wat de componist op slag wereldberoemd maakte. Aangevuurd door specialist Reinbert de Leeuw zingt het Nederlands Kamerkoor deze avond ook andere bijzondere koormuziek van Ligeti.
Sopraan Katrien Baerts zingt aria's uit Mysteries of the Macabre, zijn enige opera. De klankwolken van Lux Aeterna bieden nog altijd een zinsbegoochelende ervaring. Pas vijftien jaar na Lux Aeterna schreef Ligeti opnieuw voor a capellakoor. Zijn fantasieën op gedichten van Hölderlin zijn grillige huzarenstukjes. Voor de Nonsens madrigalen liet Ligeti zich inspireren door Lewis Carroll. Verder klinkt er een keuze uit zijn Hongaarse koormuziek. Tot slot op dit programma Ligeti's ongewone Kammerkonzert, een werk voor 13 gelijkwaardige solisten.
https://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/20172018/ligeti-festival-7-april/?season=375&month=4&city=
Geen andere componist uit de 20ste eeuw heeft zich in zijn creatieve leven zo radicaal vernieuwd als György Ligeti. Na etherische composities met klankvlakken experimenteerde hij met complexe ritmische en melodische structuren, en streefde uiteindelijk naar een synthese van zijn vondsten.
Dit is te horen in zijn meesterwerken Melodien en zijn Vioolconcert. Hans Abrahamsen heeft zich in zijn sfeervolle Winternacht laten inspireren door de Jugendstil-dichter Georg Trakl en een prent van Escher. Op het programma staan verder Schönbergs spraakmakende Eerste Kamersymfonie en Weberns Passacaglia uit het begin van de vorige eeuw. Het laatstgenoemde werk klinkt in een ensembleversie van de bevlogen musicus en dirigent van dit concert, Reinbert de Leeuw.
https://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/20172018/ligeti-festival-7-april/?season=375&month=4&city=
Johann Ladislaus DussekStrijktrio in c klein opus 9 nr. 3
Ludwig van BeethovenPianokwartet in Es groot opus 56
Franz LachnerRondo uit Pianotrio in d klein opus 89
Ferdinand RiesPianokwartet in f klein opus 13
In 1805 schreef de Leipziger Zeitung für die Elegante Welt: “Eenvoudige klaviermuziek is helemaal uit de mode. Composities van Clementi, Cramer, Beethoven en Dussek hebben hun plaats ingenomen.†Van de Weense componisten wordt hier alleen Beethoven genoemd, die op dat moment al bekend stond als een wildebras op de piano. Kranten in Europa schreven over de ‘wilde romantiek’ van de bohemien Ries; de virtuoos Dussek betoverde en verbijsterde zijn publiek. Een verbijstering die zich kennelijk uitstrekte naar de burelen van het Leipziger tijdschrift. Inderdaad, het was gedaan met hun ‘elegante wereld’ want met Beethoven in de voorhoede deed de romantiek met donderend geraas zijn intrede.
Heleen Hulst viool, Bernadette Verhagen altviool, Albert Brüggen cello en Bart van Oort piano
http://www.vanswietensociety.nl/wilde-romantiek/
Johann Ladislaus DussekStrijktrio in c klein opus 9 nr. 3
Ludwig van BeethovenPianokwartet in Es groot opus 56
Franz LachnerRondo uit Pianotrio in d klein opus 89
Ferdinand RiesPianokwartet in f klein opus 13
In 1805 schreef de Leipziger Zeitung für die Elegante Welt: “Eenvoudige klaviermuziek is helemaal uit de mode. Composities van Clementi, Cramer, Beethoven en Dussek hebben hun plaats ingenomen.†Van de Weense componisten wordt hier alleen Beethoven genoemd, die op dat moment al bekend stond als een wildebras op de piano. Kranten in Europa schreven over de ‘wilde romantiek’ van de bohemien Ries; de virtuoos Dussek betoverde en verbijsterde zijn publiek. Een verbijstering die zich kennelijk uitstrekte naar de burelen van het Leipziger tijdschrift. Inderdaad, het was gedaan met hun ‘elegante wereld’ want met Beethoven in de voorhoede deed de romantiek met donderend geraas zijn intrede.
Heleen Hulst viool, Bernadette Verhagen altviool, Albert Brüggen cello en Bart van Oort piano
http://www.vanswietensociety.nl/wilde-romantiek/
http://www.mattheusindestichtsevecht.nl
At the focus of this brand-new musical venture is German composer-conductor Richard Strauss; gone down into music history as one of Germany’s most important musicians from the post-Wagnerian era, Strauss was not only a prolific but also a highly original and multitalented musician.
Walking the line between artistic credibility and bourgeois music market, he stayed clear of Wagner’s metaphysical conception as well as the philosophical outset of Mahler. Instead, Strauss was inspired by modern life, which he considered abundant with contrasts, challenges and opportunities, clashes and paradoxes, interesting juxtapositions, anachronisms and eclectic aesthetics.
A celebrated opera composer, Strauss has also been recognized for his remarkable contribution to the genre of the symphonic poem. With a selection from both repertoires as well as his maginificent Lied-oeuvre – reflecting over 7 decades of musical craftsmanship – Anima Eterna Brugge pays tribute to an unbounded creative thinker, unafraid of baring his soul in music of contemplation and reflection, depth and energy, beauty and wit.
http://animaeterna.be/en/project/richard-strauss/
Het strijkkwartet ontstond in de barok, toen meerstemmige werken met strijkers nog werden ondersteund door klavecimbel of orgel. In de achttiende eeuw ontwikkelden zich verschillende soorten strijkkwartet, zoals het eenvoudige ‘huiskwartet’ voor thuisgebruik en het ‘Quatuor Concertant’ met een virtuoze eerste viool en begeleidende partijen. Een kwartet met vier gelijkwaardige stemmen kwam steeds meer in beeld bij componisten als Tartini en Scarlatti.
Uiteindelijk culmineerde dit in het Weense kwartet van Joseph Haydn, de ‘Vader van het Strijkkwartet’. Hiermee werd het strijkkwartet de toetssteen van de klassieke stijl en begon het aan een ongeëvenaarde zegetocht. Dit is vereeuwigd in een citaat van Goethe uit 1829: "Het strijkkwartet is mij van alle instrumentale muziek het liefst: men hoort vier intelligente mensen die zich met elkaar onderhouden, gelooft iets van hun conversatie te begrijpen en de eigenzinnigheden van de instrumenten te leren kennen".
http://www.vanswietensociety.nl
http://animaeterna.be/en/project/beethoven-9/
http://animaeterna.be/en/project/beethoven-9/
Het strijkkwartet ontstond in de barok, toen meerstemmige werken met strijkers nog werden ondersteund door klavecimbel of orgel. In de achttiende eeuw ontwikkelden zich verschillende soorten strijkkwartet, zoals het eenvoudige ‘huiskwartet’ voor thuisgebruik en het ‘Quatuor Concertant’ met een virtuoze eerste viool en begeleidende partijen. Een kwartet met vier gelijkwaardige stemmen kwam steeds meer in beeld bij componisten als Tartini en Scarlatti.
Uiteindelijk culmineerde dit in het Weense kwartet van Joseph Haydn, de ‘Vader van het Strijkkwartet’. Hiermee werd het strijkkwartet de toetssteen van de klassieke stijl en begon het aan een ongeëvenaarde zegetocht. Dit is vereeuwigd in een citaat van Goethe uit 1829: "Het strijkkwartet is mij van alle instrumentale muziek het liefst: men hoort vier intelligente mensen die zich met elkaar onderhouden, gelooft iets van hun conversatie te begrijpen en de eigenzinnigheden van de instrumenten te leren kennen".
http://www.vanswietensociety.nl
https://www.sinfoniarotterdam.nl/concerten/
https://www.sinfoniarotterdam.nl/concerten/
https://www.sinfoniarotterdam.nl/concerten/
https://www.sinfoniarotterdam.nl/concerten/
Nyenrode
http://javiercamarena.com
PROGRAMMA
Tickets klik hier
Rodolphe Kreutzer: Etude,
Uit: Sonate voor viool en cello opus 16
Muzio Clementi, Uit: Sonatine in C groot opus 36 nr. 1n
Uit: Pianotrio in C groot opus 22 nr. 3 ‘La Chasse’
Franz Schubert, Uit: Sonatine voor viool en piano en Strijktrio in Bes groot D 471
Franz Anton Hoffmeister, Uit: Douze Études: nr. 5 Thema con Variazioni.
Uit: Pianokwartet in G groot nr. 2
Ludwig van Beethoven: Für Elise voor piano solo
Uit: pianotrio in G groot opus 1 nr. 2
Van Swieten Society:
Heleen Hulst - viool
Bernadette Verhagen - altviool
Stuart Pincombe - cello
Bart van Oort - piano
Rond 1800 richtte het muziekleven zich niet langer op de adel maar op de (welgestelde) burger. Muziek die gevoelens moest uitbeelden werd muziek die gevoelens moest vertolken. Iedereen met een goede opvoeding speelde een instrument en de piano, de viool, de cello werden met fanatisme omarmd door alle lagen van de bevolking. Er was goudgeld te verdienen met muziek voor beginners en liefhebbers.
Vrijwel alle componisten leefden van hun lessen en pedagogische werken. Het was geen schande om eenvoudige werken te componeren: net als in het korte verhaal, de schets of het kleine porseleinen beeldje van Hummel, stond het miniatuur in hoog aanzien. Het vereist, toen en nu, een meester om in het kleine groot te zijn.
Programma
George Gershwin | Catfish Row - Suite uit Porgy and Bess, (1936)| Rhapsody in Blue (1924), Original jazz band version | An American in Paris (1928) | Four songs : The man I love (1924-27), I got Rhythm (1930), My Man's Gone Now (1935), By Strauss (1936)
Waar jazz en klassiek elkaar ontmoeten, troont George Gershwin. Als componist van populaire liederen oogstte de piepjonge Gershwin zijn eerste lauweren in music halls en Broadwayproducties. Ondanks populaire successen als Lady Be Good en Strike up the Band, bleef Gershwin de droom koesteren om ook als ‘ernstig’ componist door te breken. Zijn plan om in de leer te gaan bij Ravel mislukte, dus zocht hij zijn eigen weg doorheen klassieke genres en technieken – met meesterlijke bijdragen tot het concerto (Rhapsody in Blue), het symfonische gedicht (An American in Paris) en de opera (Porgy and Bess) als resultaat!
http://www.bijloke.be/programma/171/Gershwins_Greatest_Hits_/ANIMA_ETERNA_BRUGGE/
PROGRAMMA
Tickets klik hier
Rodolphe Kreutzer: Etude,
Uit: Sonate voor viool en cello opus 16
Muzio Clementi, Uit: Sonatine in C groot opus 36 nr. 1n
Uit: Pianotrio in C groot opus 22 nr. 3 ‘La Chasse’
Franz Schubert, Uit: Sonatine voor viool en piano en Strijktrio in Bes groot D 471
Franz Anton Hoffmeister, Uit: Douze Études: nr. 5 Thema con Variazioni.
Uit: Pianokwartet in G groot nr. 2
Ludwig van Beethoven: Für Elise voor piano solo
Uit: pianotrio in G groot opus 1 nr. 2
Van Swieten Society:
Heleen Hulst - viool
Bernadette Verhagen - altviool
Stuart Pincombe - cello
Bart van Oort - piano
Rond 1800 richtte het muziekleven zich niet langer op de adel maar op de (welgestelde) burger. Muziek die gevoelens moest uitbeelden werd muziek die gevoelens moest vertolken. Iedereen met een goede opvoeding speelde een instrument en de piano, de viool, de cello werden met fanatisme omarmd door alle lagen van de bevolking. Er was goudgeld te verdienen met muziek voor beginners en liefhebbers.
Vrijwel alle componisten leefden van hun lessen en pedagogische werken. Het was geen schande om eenvoudige werken te componeren: net als in het korte verhaal, de schets of het kleine porseleinen beeldje van Hummel, stond het miniatuur in hoog aanzien. Het vereist, toen en nu, een meester om in het kleine groot te zijn.
PROGRAMMA
Felix Mendelssohn - Octet in Es op.20 (1825)
SOLOIST
Chouchane Siranossian - violin
Jakob Lehmann - violin
Balázs Bozzai - violin
Bernadette Verhagen - viola
Davit Melkonyan - cello
Astrig Siranossian - cello
[to be confirmed] - [violin]
[to be confirmed] - [viola]
Onder het label Atelier Anima presenteren we intieme concerten in een bijzondere setting, met unieke maar toegankelijke kamermuziekprogramma’s in een gezellige sfeer. Ditmaal staat Mendelssohns Octet opus 20 op de pupiter. Een ensemble van Anima-musici presenteert het werk tijdens deze exclusieve try out, ter voorbereiding van een CD-opname.
Wonderkind!
Het slechts 11 jaar oude wonderkind Anna Kuvshinov won het Koninklijk Concertgebouw Concours 2016 en ontroert door haar puurheid, eenvoud en diepgang. De perfecte eigenschappen voor een vertolking van een Mozart pianoconcert.
Dirigent Conrad van Alphen
Soliste Anna Kuvshinov (2006) – piano
Mozart Symfonie nr.4. KV.19
Mozart Pianoconcert nr.12 KV.414
Haydn Symfonie nr.49 ‘La Passione’
Lamsma a la Passione
Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen
Solisten:
Simone Lamsma viool
Anna Kuvshinov (2006) piano {11 november}
Mozart Symfonie nr 4 KV.19 {10 en 12 november}
Mozart Pianoconcert nr.12 KV.414 deel 1 {11 november}
Vasks Vioolconcert ‘Distant Light’
Haydn Symfonie nr.49 ‘La Passione’
Lamsma a la Passione
Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen
Solisten:
Simone Lamsma viool
Anna Kuvshinov (2006) piano {11 november}
Mozart Symfonie nr 4 KV.19 {10 en 12 november}
Mozart Pianoconcert nr.12 KV.414 deel 1 {11 november}
Vasks Vioolconcert ‘Distant Light’
Haydn Symfonie nr.49 ‘La Passione
Lamsma a la Passione
Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen
Solisten:
Simone Lamsma viool
Anna Kuvshinov (2006) piano {11 november}
Mozart Symfonie nr 4 KV.19 {10 en 12 november}
Mozart Pianoconcert nr.12 KV.414 deel 1 {11 november}
Vasks Vioolconcert ‘Distant Light’
Haydn Symfonie nr.49 ‘La Passione’
La Cenerentola
Opera van G. Rossini met: Les Musciens du Prince o.l.v Gianluca Capuano en met o.a. Cecilia Bartoli
La Cenerentola
Opera van G. Rossini met: Les Musciens du Prince o.l.v Gianluca Capuano en met o.a. Cecilia Bartoli
La Cenerentola
Opera van G. Rossini met: Les Musciens du Prince o.l.v Gianluca Capuano en met o.a. Cecilia Bartoli
La Cenerentola
Opera van G. Rossini met: Les Musciens du Prince o.l.v Gianluca Capuano en met o.a. Cecilia Bartoli
Society Sinfonique
Er is zoveel prachtige kamermuziek en er zijn zoveel terecht beroemde symfonieën, opera's, en soloconcerten dat je eigenlijk concertavonden te kort komt. Eenmaal besloten dat we het festival zouden afsluiten met het jonge orkest Symphonie Atlantique was de keus voor soloconcerten snel gemaakt. Hoewel, 'solo'... met zoveel uitstekende musici om ons heen wilden we iedereen graag solo laten spelen met orkest. Vandaar dat deze slotavond een beetje het karakter van een Bonte Avond heeft gekregen. Het is een uitzinnig programma geworden, uniek vanwege de ambitie en de spectaculaire en vrijwel onbekende concerten die feitelijk helemaal geen soloconcerten zijn, maar dubbel, tripel of quadrupel concerten. Met tien solisten en een orkest vol gedreven jonge musici is dit zo'n avond waar je bij moet zijn, want het gaat niet snel nog eens gebeuren. Het elan van de oude muziek - ontdekkers van nieuw repertoire, schoonmakers van het muzikale palet, tuiniers van vastgewortelde muzikale waarden - leeft!
Symphonie Atlantique o.l.v. Rebecca Huber
Van Swieten Society
Francine van der Heijden sopraan
Heleen Hulst viool
Bernadette Verhagen altviool
Steuart Pincombe cello
Laurens Otto hoorn
Robert de Bree hobo
Frank van den Brink klarinet
Takako Kunugi fagot
Petra Somlai piano
Bart van Oort piano
Tickets: https://www.tivolivredenburg.nl/nl/agenda/detail/9602/Symphonie_Atlantique_Van_Swieten_Society
Meesterlijke kwintetten
Aan het eind van de achttiende eeuw begon de burger het heft in eigen hand te nemen en voorheen adellijke privileges, zoals muziek, kwamen binnen bereik van de upper class. Daardoor konden ook steeds meer musici een bestaan opbouwen. Dit waren ideale omstandigheden voor het ontstaan van de eerste generatie virtuozen: musici die niet alleen ten dienste van de adel, maar ook voor hun eigen bestaan speelden en dus de competitie met collega's niet schuwden. Mozart was een van de eerste vrijgevestigde musici in Wenen. Hoewel hij zich nooit liet voorstaan op technische vaardigheden was hij wereldberoemd als pianist en als componist. Zijn kwintetten staan model voor zijn vooraanstaande rol in het Weense muziekleven.
De Strijkkwintetten (met twee altviolen, wat een prachtige warme klank oplevert) behoren tot Mozarts meest diepzinnige en verfijnde kamermuziek; de kwintetten voor strijkers plus een solist laten zien dat hij ook anderen liet delen in zijn roem. Natuurlijk liet Mozart zichzelf horen in de pianoconcerten, waarbij hij net zo graag voor een uitgelezen publiek in de salon optrad, als op het grote podium. Een van de beroemdste kwintetten in de muziekgeschiedenis is Eine Kleine Nachtmusik,waarin een paar van Mozarts meest onsterfelijke melodieën voorkomen.
Mozart Serenade in G, KV 525 eine Kleine Nachtmusik
Mozart Strijkkwintet in g, KV 516
Mozart Hoornkwintet in Es, KV 407
Mozart Pianoconcert in A, KV 414
Laurens Otto, hoorn
Heleen Hulst, viool
Rebecca Huber, viool
Bernadette Verhagen, altviool
Elisabeth Smalt, altviool
Steuart Pincombe, cello
Carina Cosgrave, contrabas
Bart van Oort, fortepiano
Tickets: https://www.tivolivredenburg.nl/nl/agenda/detail/9600/Van_Swieten_Society_Meesterlijke_Kwintetten
Mozarts Gouden Jaren
Mozarts ‘Gouden Jaren’ waren de jaren van zijn Weense meesterwerken, waaronder de pianokwartetten. De vraag is of een componist, die als wonderkind begon en maar 35 jaar oud werd, niet louter gouden jaren heeft gekend. Wolfgang Amadeus Mozart was de meester van de opera, de symfonie, het pianoconcert, de pianosonate... in alle genres waar hij zijn aandacht op richtte zette Mozart een nieuwe standaard waar tot op de dag van vandaag alle muziek aan wordt afgemeten. In het kamermuziekrepertoire eigende hij zich het kwartet toe: strijkkwartet, pianokwartet, hobokwartet - allemaal behoren ze tot de top van het repertoire.
Frank van den Brink klarinet
Heleen Hulst viool
Sara DeCorso viool
Bernadette Verhagen altviool
Steuart Pincombe cello
Bart van Oort piano
Tickets: https://www.tivolivredenburg.nl/nl/agenda/detail/7818/Van_Swieten_Society_Mozarts_gouden_jaren
Mozarts mooie meiden
Wendy Roobol sopraan, Ursula Dütschler fortepiano, & Camerata 1800
Wat deed de nobele prinses Caroline uit Den Haag om het leven van Mozart te redden, en hoe bedankte hij haar daarvoor? Waarom wilde de prima donna Francesca Ariana Gabrielli de beroemde rozen aria uit ‘Le Nozze di Figaro’ niet zingen voor de reprise van deze opera in Wenen? Hoe werd dit opgelost? Voor wie werd de mooiste concertaria aller tijden geschreven en vooral: waarom? Daar komt u achter in dit concert!
Sopraan Wendy Roobol en fortepianiste Ursula Dütschler brengen samen met een strijkersensemble een vrolijke pastiche met instrumentale stukken, liederen en concertaria’s van Mozart en portretteren vier van de mooie meiden waar Mozart een stukje van zijn talent aan heeft gewijd.
Wendy Roobol voelt zich met haar soepele, warme stem en haar voorliefde voor de combinatie zingen met acteren als in vis in het water in deze muziek en in dit theatrale programma.
Met Ursula Dütschler, Kees Hulsman, Cassandra Luckart, Evert-Jan Schuur en Bernadette Verhagen
PROGRAMMA
Wolfgang Amadeus Mozart:
Pianokwartet in g klein KV 487
Kegelstatt Trio in Es groot KV 498
Adagio en Fuga in c klein KV 546
Klarinetkwintet in A groot KV 581
Mozarts 'Gouden Jaren' waren de jaren van zijn Weense meesterwerken, waaronder de pianokwartetten. De vraag is, of een componist, die als wonderkind begon en maar 35 jaar oud werd, niet louter gouden jaren heeft gekend? “Ach, hadden wij hier ook maar klarinettenâ€, verzuchtte hij in 1778 aan zijn vader na een bezoek aan Mannheim.
Mozart werd op zijn wenken bediend toen sterklarinettist Anton Stadler een jaar later in dienst van het Weense Hof kwam. Stadler speelde onder andere op een ‘bassetklarinet’, een nieuw instrument met een prachtig lager bereik waarvoor Mozart het Klarinetkwintet schreef. Het maakte geen school en er zijn geen exemplaren van overgeleverd. Slechts één afbeelding is ervan gevonden in Riga in 1992. Klarinettist Frank van den Brink zal tijdens dit concert een reconstructie laten horen van dit bijzondere instrument.
Frank van den Brink klarinet
Heleen Hulst viool
Sara DeCorso viool
Bernadette Verhagen altviool
Steuart Pincombe cello
Bart van Oort piano
De Nachtegaal van Brahms, met piano
Na de voltooiing van zijn strijkkwintet opus 111 overwoog Brahms om te stoppen met componeren, maar het magnifieke klarinetspel van Richard Mühlfeld deed hem besluiten zijn pen toch weer op te nemen. Mühlfeld was als klarinettist autodidact en oorspronkelijk opgeleid als violist: op de klarinet speelde hij met een ongekend zangerig en vibrerend geluid, zodat Brahms hem vaak aansprak met “Mijn Nachtegaalâ€. Mühlfelds uitvoeringen van het klarinetkwintet van Weber inspireerden Brahms tot het schrijven van zijn eigen meesterwerk voor deze bezetting. Maar op het allerlaatste concert dat Brahms bijwoonde, vlak voor zijn dood, vroeg hij Mühlfeld om het kwintet van Weber te spelen, niet dat van hemzelf.
De Quartettsatz waar het programma mee opent is één van de onvoltooide meesterwerken van Schubert, wiens muziek een belangrijke inspiratiebron voor Brahms was. Het manuscript was jarenlang in het bezit van Brahms, die ook de allereerste uitgave van het stuk verzorgde.
De Nachtegaal van Brahms
Na de voltooiing van zijn strijkkwintet opus 111 overwoog Brahms om te stoppen met componeren, maar het magnifieke klarinetspel van Richard Mühlfeld deed hem besluiten zijn pen toch weer op te nemen. Mühlfeld was als klarinettist autodidact en oorspronkelijk opgeleid als violist: op de klarinet speelde hij met een ongekend zangerig en vibrerend geluid, zodat Brahms hem vaak aansprak met “Mijn Nachtegaalâ€. Mühlfelds uitvoeringen van het klarinetkwintet van Weber inspireerden Brahms tot het schrijven van zijn eigen meesterwerk voor deze bezetting. Maar op het allerlaatste concert dat Brahms bijwoonde, vlak voor zijn dood, vroeg hij Mühlfeld om het kwintet van Weber te spelen, niet dat van hemzelf.
De Quartettsatz waar het programma mee opent is één van de onvoltooide meesterwerken van Schubert, wiens muziek een belangrijke inspiratiebron voor Brahms was. Het manuscript was jarenlang in het bezit van Brahms, die ook de allereerste uitgave van het stuk verzorgde.
De Nachtegaal van Brahms
Na de voltooiing van zijn strijkkwintet opus 111 overwoog Brahms om te stoppen met componeren, maar het magnifieke klarinetspel van Richard Mühlfeld deed hem besluiten zijn pen toch weer op te nemen. Mühlfeld was als klarinettist autodidact en oorspronkelijk opgeleid als violist: op de klarinet speelde hij met een ongekend zangerig en vibrerend geluid, zodat Brahms hem vaak aansprak met “Mijn Nachtegaalâ€. Mühlfelds uitvoeringen van het klarinetkwintet van Weber inspireerden Brahms tot het schrijven van zijn eigen meesterwerk voor deze bezetting. Maar op het allerlaatste concert dat Brahms bijwoonde, vlak voor zijn dood, vroeg hij Mühlfeld om het kwintet van Weber te spelen, niet dat van hemzelf.
De Quartettsatz waar het programma mee opent is één van de onvoltooide meesterwerken van Schubert, wiens muziek een belangrijke inspiratiebron voor Brahms was. Het manuscript was jarenlang in het bezit van Brahms, die ook de allereerste uitgave van het stuk verzorgde.
De Nachtegaal van Brahms, met piano
Na de voltooiing van zijn strijkkwintet opus 111 overwoog Brahms om te stoppen met componeren, maar het magnifieke klarinetspel van Richard Mühlfeld deed hem besluiten zijn pen toch weer op te nemen. Mühlfeld was als klarinettist autodidact en oorspronkelijk opgeleid als violist: op de klarinet speelde hij met een ongekend zangerig en vibrerend geluid, zodat Brahms hem vaak aansprak met “Mijn Nachtegaalâ€. Mühlfelds uitvoeringen van het klarinetkwintet van Weber inspireerden Brahms tot het schrijven van zijn eigen meesterwerk voor deze bezetting. Maar op het allerlaatste concert dat Brahms bijwoonde, vlak voor zijn dood, vroeg hij Mühlfeld om het kwintet van Weber te spelen, niet dat van hemzelf.
De Quartettsatz waar het programma mee opent is één van de onvoltooide meesterwerken van Schubert, wiens muziek een belangrijke inspiratiebron voor Brahms was. Het manuscript was jarenlang in het bezit van Brahms, die ook de allereerste uitgave van het stuk verzorgde.
De Nachtegaal van Brahms, met piano
Na de voltooiing van zijn strijkkwintet opus 111 overwoog Brahms om te stoppen met componeren, maar het magnifieke klarinetspel van Richard Mühlfeld deed hem besluiten zijn pen toch weer op te nemen. Mühlfeld was als klarinettist autodidact en oorspronkelijk opgeleid als violist: op de klarinet speelde hij met een ongekend zangerig en vibrerend geluid, zodat Brahms hem vaak aansprak met “Mijn Nachtegaalâ€. Mühlfelds uitvoeringen van het klarinetkwintet van Weber inspireerden Brahms tot het schrijven van zijn eigen meesterwerk voor deze bezetting. Maar op het allerlaatste concert dat Brahms bijwoonde, vlak voor zijn dood, vroeg hij Mühlfeld om het kwintet van Weber te spelen, niet dat van hemzelf.
De Quartettsatz waar het programma mee opent is één van de onvoltooide meesterwerken van Schubert, wiens muziek een belangrijke inspiratiebron voor Brahms was. Het manuscript was jarenlang in het bezit van Brahms, die ook de allereerste uitgave van het stuk verzorgde.
We followed the tale of Caliban, a character from William Shakespeare’s The Tempest. If any figure in the history of literature deserves his own opera, the sensitive monster Caliban certainly does.
In The Tempest he performs an all-encompassing role: he fights against oppression as a slave, he is tortured, liberated, finds his God, plots vengeance and is once again captured and humiliated. This is opera material in its purest essence.
We followed the tale of Caliban, a character from William Shakespeare’s The Tempest. If any figure in the history of literature deserves his own opera, the sensitive monster Caliban certainly does.
In The Tempest he performs an all-encompassing role: he fights against oppression as a slave, he is tortured, liberated, finds his God, plots vengeance and is once again captured and humiliated. This is opera material in its purest essence.
Caliban Opera
We followed the tale of Caliban, a character from William Shakespeare’s The Tempest. If any figure in the history of literature deserves his own opera, the sensitive monster Caliban certainly does.
In The Tempest he performs an all-encompassing role: he fights against oppression as a slave, he is tortured, liberated, finds his God, plots vengeance and is once again captured and humiliated. This is opera material in its purest essence.
http://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/2015-2/bosch-beach/?season=346&month=9&city=
Twee mannen en een vrouw zonnen op het strand van Lampedusa. Gewone mensen op vakantie, levend in de cocon van de Club Med-oorden. Ze verleiden elkaar en drinken cocktails tot diep in de nacht. Een kater vormt de aanleiding voor een kleine existentiële crisis, die alleen maar wordt beantwoord met polonaises en méér cocktails.
Het libretto, gebaseerd op ‘De Zeven Hoofdzonden’ van Jheronimus Bosch, is geschreven in de kenmerkende stijl van Dimitri Verhulst en van muziek voorzien door LOD-componist Vasco Mendonça. Naar aanleiding van de 500ste sterfdag van Jheronimus Bosch neemt Regisseur Kris Verdonck het idee van de hel op aarde als uitgangspunt, om door de ogen van Bosch naar onze huidige wereld te kijken. Hoe ziet de hel er vandaag uit? Welke plek is vandaag het ‘Valse Paradijs’? Zonnebaden op het prachtige strand van Lampedusa terwijl de vluchtelingen aanspoelen; het lijkt heel dicht in de buurt te komen. In Bosch Beachvloeien het valse paradijs van de resorts en de Bosche hel op aarde naadloos in elkaar.
Productie: LOD muziektheater - Coproductie: A Two Dogs Company, Jheronimus Bosch 500 Foundation, House on Fire, Teatro Maria Matos, Kaaitheater, Asko|Schönberg, Concertgebouw Brugge, Mousonturm Frankfurt (tbc), Vlaams Fonds voor de Letteren, Fundaçao Calouste Gulbenkian. A House on Fire co-production; with the support of the Culture Programme of the European Union, Eduard van beinum Stichting.
http://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/2015-2/bosch-beach/?season=346&month=9&city=
Twee mannen en een vrouw zonnen op het strand van Lampedusa. Gewone mensen op vakantie, levend in de cocon van de Club Med-oorden. Ze verleiden elkaar en drinken cocktails tot diep in de nacht. Een kater vormt de aanleiding voor een kleine existentiële crisis, die alleen maar wordt beantwoord met polonaises en méér cocktails.
Het libretto, gebaseerd op ‘De Zeven Hoofdzonden’ van Jheronimus Bosch, is geschreven in de kenmerkende stijl van Dimitri Verhulst en van muziek voorzien door LOD-componist Vasco Mendonça. Naar aanleiding van de 500ste sterfdag van Jheronimus Bosch neemt Regisseur Kris Verdonck het idee van de hel op aarde als uitgangspunt, om door de ogen van Bosch naar onze huidige wereld te kijken. Hoe ziet de hel er vandaag uit? Welke plek is vandaag het ‘Valse Paradijs’? Zonnebaden op het prachtige strand van Lampedusa terwijl de vluchtelingen aanspoelen; het lijkt heel dicht in de buurt te komen. In Bosch Beachvloeien het valse paradijs van de resorts en de Bosche hel op aarde naadloos in elkaar.
Productie: LOD muziektheater - Coproductie: A Two Dogs Company, Jheronimus Bosch 500 Foundation, House on Fire, Teatro Maria Matos, Kaaitheater, Asko|Schönberg, Concertgebouw Brugge, Mousonturm Frankfurt (tbc), Vlaams Fonds voor de Letteren, Fundaçao Calouste Gulbenkian. A House on Fire co-production; with the support of the Culture Programme of the European Union, Eduard van beinum Stichting.
Romantische stamboom
De romantiek had vele gezichten. We kunnen veilig stellen dat Bach unaniem werd bewonderd, net zoals Mozarts geest nog tientallen jaren door het muziekleven zweefde en Beethovens machtige muziek de maatstaf was voor iedere componist na hem. Maar hun nazaten stuurden de romantiek in vele richtingen. Eén bloedlijn loopt van de doorwrochte intensiteit van de late Beethoven via Czerny naar Liszt en diens virtuositeit; een tweede naar de vernieuwende romantiek van Schumann. De lichte en lyrische Weense stijl van Mozart ontwikkelde zich via de lyriek van Schubert naar de diepe zielenroerselen van Chopin; een andere tak is de elegante briljantie van Mendelssohn. Het samenbrengen van twee van deze bloedgroepen, de bijna tegengestelde romantici Schubert en Schumann, levert een bijna compleet palet aan kleuren op: de uit elkaar groeiende takken maken de romantische stamboom sterker en mooier.
Franz Schubert Adagio en Rondo Concertante D487
Robert Schumann Fantasiestücke voor pianotrio, op 88
Franz Schubert Adagio in Es, D897 Notturno
——-
Robert Schumann uit Märchenbilder opus 133:
Langsam mit melancholischem Ausdruck
Franz Schubert Strijktrio in Bes, D471
Robert Schumann Pianokwartet in Es, op 47
Romantische stamboom
De romantiek had vele gezichten. We kunnen veilig stellen dat Bach unaniem werd bewonderd, net zoals Mozarts geest nog tientallen jaren door het muziekleven zweefde en Beethovens machtige muziek de maatstaf was voor iedere componist na hem. Maar hun nazaten stuurden de romantiek in vele richtingen. Eén bloedlijn loopt van de doorwrochte intensiteit van de late Beethoven via Czerny naar Liszt en diens virtuositeit; een tweede naar de vernieuwende romantiek van Schumann. De lichte en lyrische Weense stijl van Mozart ontwikkelde zich via de lyriek van Schubert naar de diepe zielenroerselen van Chopin; een andere tak is de elegante briljantie van Mendelssohn. Het samenbrengen van twee van deze bloedgroepen, de bijna tegengestelde romantici Schubert en Schumann, levert een bijna compleet palet aan kleuren op: de uit elkaar groeiende takken maken de romantische stamboom sterker en mooier.
Franz Schubert Adagio en Rondo Concertante D487
Robert Schumann Fantasiestücke voor pianotrio, op 88
Franz Schubert Adagio in Es, D897 Notturno
——-
Robert Schumann uit Märchenbilder opus 133:
Langsam mit melancholischem Ausdruck
Franz Schubert Strijktrio in Bes, D471
Robert Schumann Pianokwartet in Es, op 47
http://animaeterna.be/en/
http://animaeterna.be/en/
Mozarts aller landen
Ieder land heeft zijn eigen Mozart. Die traditie begon al in de tweede helft van de 18e eeuw: een kind dat op zeer jonge leeftijd blijk gaf van buitengewone muzikale begaafdheid werd al snel in een adem genoemd met de beroemde Wolfgang Amadeus. Ouders maakten goede sier in de salons met hun hoogbegaafde kroost. Het resultaat was een bonte stoet Mozarts, verspreid over alle landen van Europa. Hoe goed waren al die Mozarts nu werkelijk? De Van Swieten Society deed een vergelijkend warenonderzoek en zette de belangrijkste voor u op een rijtje. Als referentie klinkt het grote strijkkwartet in d klein van Wolfgang Amadeus Mozart en het pianotrio in E groot. Blijven de andere Mozarts overeind?
Juan Crisóstomo de Arriaga (de Spaanse Mozart) Allegro con brio uit strijkkwartet no. 2
Joseph Martin Kraus (de Zweedse Mozart) Ghiribizzo uit pianotrio in D
Josef MysliveÄek (de Boheemse Mozart) Andante uit strijkkwartet in Es
Wolfgang Amadeus Mozart (de Mozart aller Mozarts) Strijkkwartet in d min, KV 421
———
Thomas Linley (de Engelse Mozart) Allegro uit vioolsonate in A
J.B Chevalier de Saint-Georges (de Caraïbische Mozart) Aria uit strijkkwartet op.1/2
W.A. Mozart Pianotrio in E, KV 542
João Domingos Bomtempo (de Portugese Mozart) Scherzo uit pianokwintet in Es, op 16
Mozarts aller landen
Ieder land heeft zijn eigen Mozart. Die traditie begon al in de tweede helft van de 18e eeuw: een kind dat op zeer jonge leeftijd blijk gaf van buitengewone muzikale begaafdheid werd al snel in een adem genoemd met de beroemde Wolfgang Amadeus. Ouders maakten goede sier in de salons met hun hoogbegaafde kroost. Het resultaat was een bonte stoet Mozarts, verspreid over alle landen van Europa. Hoe goed waren al die Mozarts nu werkelijk? De Van Swieten Society deed een vergelijkend warenonderzoek en zette de belangrijkste voor u op een rijtje. Als referentie klinkt het grote strijkkwartet in d klein van Wolfgang Amadeus Mozart en het pianotrio in E groot. Blijven de andere Mozarts overeind?
Juan Crisóstomo de Arriaga (de Spaanse Mozart) Allegro con brio uit strijkkwartet no. 2
Joseph Martin Kraus (de Zweedse Mozart) Ghiribizzo uit pianotrio in D
Josef MysliveÄek (de Boheemse Mozart) Andante uit strijkkwartet in Es
Wolfgang Amadeus Mozart (de Mozart aller Mozarts) Strijkkwartet in d min, KV 421
———
Thomas Linley (de Engelse Mozart) Allegro uit vioolsonate in A
J.B Chevalier de Saint-Georges (de Caraïbische Mozart) Aria uit strijkkwartet op.1/2
W.A. Mozart Pianotrio in E, KV 542
João Domingos Bomtempo (de Portugese Mozart) Scherzo uit pianokwintet in Es, op 16
Mozarts aller landen
Ieder land heeft zijn eigen Mozart. Die traditie begon al in de tweede helft van de 18e eeuw: een kind dat op zeer jonge leeftijd blijk gaf van buitengewone muzikale begaafdheid werd al snel in een adem genoemd met de beroemde Wolfgang Amadeus. Ouders maakten goede sier in de salons met hun hoogbegaafde kroost. Het resultaat was een bonte stoet Mozarts, verspreid over alle landen van Europa. Hoe goed waren al die Mozarts nu werkelijk? De Van Swieten Society deed een vergelijkend warenonderzoek en zette de belangrijkste voor u op een rijtje. Als referentie klinkt het grote strijkkwartet in d klein van Wolfgang Amadeus Mozart en het pianotrio in E groot. Blijven de andere Mozarts overeind?
Juan Crisóstomo de Arriaga (de Spaanse Mozart) Allegro con brio uit strijkkwartet no. 2
Joseph Martin Kraus (de Zweedse Mozart) Ghiribizzo uit pianotrio in D
Josef MysliveÄek (de Boheemse Mozart) Andante uit strijkkwartet in Es
Wolfgang Amadeus Mozart (de Mozart aller Mozarts) Strijkkwartet in d min, KV 421
———
Thomas Linley (de Engelse Mozart) Allegro uit vioolsonate in A
J.B Chevalier de Saint-Georges (de Caraïbische Mozart) Aria uit strijkkwartet op.1/2
W.A. Mozart Pianotrio in E, KV 542
João Domingos Bomtempo (de Portugese Mozart) Scherzo uit pianokwintet in Es, op 16
"Bach bewerkt Bach" is het motto van het komende concert van het Leeuwarder Madrigaal Koor, een ambitieus project waarin koorwerken klinken die ofwel door Bach later bewerkt zijn of die juist bewerkingen zijn van eerdere werken. Op het programma:
Uit "Vereinigte Zwietracht der wechselnden Saiten" BWV 207: Coro
Een bewerking van het derde deel van Bach's 1e Brandenburgse concert
Uit "Gott, man lobet dich in der Stille" BWV 120: aria – coro - aria
Ook onderdeel van de Hohe Messe (aanzienlijk bewerkt)
"Gott, wie dein Name, so ist auch dein Ruhm" BWV 171
Deze cantate is geschreven voor Nieuwjaarsdag. Het is dus een feestcantate.
(bewerkt in de Hohe Messe )
"Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" BWV 12
Het openingskoor van cantate "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" uit 1714 heeft als voorbeeld gediend voor het Crucifixus (Hohe Messe).
"Stirbt in mir uit cantate" BWV 169 "Gott allein soll meine Herze haben" uit 1726
Bij de aria "Stirbt in mir†uit cantate BWV 169 bewerkt Bach het tweede deel van een niet bewaard gebleven soloconcert voor blaasinstrument en orkest dat hij later bewerkte als klavecimbel concert BWV 1053.
"Wir danken dir, Gott" BWV 29
In de Hohe Messe vrijwel letterlijk overgenomen beginkoor. Het verschil zit hem voornamelijk in de tekst.
Gloria, Cantate BWV 191 (in zijn geheel uitgevoerd)
Ook van deze cantate is een andere versie te vinden in de H moll Messe. Het verschil is wel dat de cantate later geschreven is dan de mis.
Bach met James Oesi op contrabas.
Bach is te mooie muziek om niet in alle varianten te laten horen.
Deze middag spelen James Oesi en Bernadette Verhagen hún Bach.
Met o.a. Chaconne uit de 2e partita voor viool en Suite nr 4 voor cello.
Mozarts mooie meiden
sopraan Wendy Robool | pianoforte Ursula Dütschler | Bernadette Verhagen altviool| Kees Hulsman viool|Evert Jan Schuur viool en Cassandra Luckhart cello.
strijkers en muzikale vrienden van Camerata 1800
muziek W. A. Mozart - Concertaria’s KV 79, KV 505, KV 577, een pianoconcert en liederen
Wat heeft de nobele Haagse prinses Caroline gemeen met de getalenteerde zusjes Wendling? Waar- om wilde de prima donna Francesca Ariana Gabrielli de beroemde rozen aria uit Le Nozze di Figaro niet zingen voor de reprise van deze opera in Wenen? Voor wie en waarom werd de mooiste concertaria aller tijden geschreven? Daar komt u achter in dit concert! Het programma is een vrolijke pastiche van instrumentale stukken, liederen en concertaria’s van Mozart en zet portretten neer van vier mooie meiden waar Mozart een stukje van zijn talent aan heeft gewijd.
Mozarts mooie meiden
met sopraan Wendy Robool | pianoforte Ursula Dütschler |Kees Hulsman viool, Evert Jan Schuur viool, Cassandra Luckhart cello en Bernadette Verhagen altviool.
strijkers en muzikale vrienden van Camerata 1800
muziek W. A. Mozart - Concertaria’s KV 79, KV 505, KV 577, een pianoconcert en liederen
Wat heeft de nobele Haagse prinses Caroline gemeen met de getalenteerde zusjes Wendling? Waar- om wilde de prima donna Francesca Ariana Gabrielli de beroemde rozen aria uit Le Nozze di Figaro niet zingen voor de reprise van deze opera in Wenen? Voor wie en waarom werd de mooiste concertaria aller tijden geschreven? Daar komt u achter in dit concert! Het programma is een vrolijke pastiche van instrumentale stukken, liederen en concertaria’s van Mozart en zet portretten neer van vier mooie meiden waar Mozart een stukje van zijn talent aan heeft gewijd.
Mozarts mooie meiden
met sopraan Wendy Robool | pianoforte Ursula Dütschler |Kees Hulsman viool, Evert Jan Schuur viool, Cassandra Luckhart cello en Bernadette Verhagen altviool.
strijkers en muzikale vrienden van Camerata 1800
muziek W. A. Mozart - Concertaria’s KV 79, KV 505, KV 577, een pianoconcert en liederen
Wat heeft de nobele Haagse prinses Caroline gemeen met de getalenteerde zusjes Wendling? Waar- om wilde de prima donna Francesca Ariana Gabrielli de beroemde rozen aria uit Le Nozze di Figaro niet zingen voor de reprise van deze opera in Wenen? Voor wie en waarom werd de mooiste concertaria aller tijden geschreven? Daar komt u achter in dit concert! Het programma is een vrolijke pastiche van instrumentale stukken, liederen en concertaria’s van Mozart en zet portretten neer van vier mooie meiden waar Mozart een stukje van zijn talent aan heeft gewijd.
http://animaeterna.be/en/
http://animaeterna.be/en/
http://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/2015-2/in-between/?season=346&month=12&city=
Tijdens In Between heeft Asko|Schönberg lak aan de muzikale hokjesgeest. Samen met Slagwerk Den Haag speelt het ensemble muziek die zich ontvouwt op het grensgebied tussen verschillende stijlen, compositie en improvisatie, akoestische klanken en elektronica.
Zo klinkt van Glenn Kotche een nieuw werk, waarin de Amerikaanse rockdrummer zijn veelzijdige muzikale persoonlijkheid de vrije loop laat. Wilbert Bulsink kruipt in een kruising tussen uitgeschreven partituur en collectieve improvisatie in de kieren van het Westerse toonsysteem; met verschillende stemmingen verkent hij de kleurrijke wereld tussen het zwart-wit van de pianotoetsen. De Venezolaan Jorge Sánchez-Chiong noemt zichzelf componist, improvisator en turntablist. Logisch dat in zijn ensemblewerk Final Girl 2009 de spontaneïteit van een improvisatie doorklinkt. Michel van der Aa tovert al jaren met elektronica en instrumentale klanken. In Between en Attach, 2 delen uit zijn Preposition Trilogy, plaatst hij soundtrack en ensemble in wisselende constellaties naast en boven elkaar.
http://animaeterna.be/en/
http://animaeterna.be/en/
www.animaeterna.be
http://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/2015-2/bosch-beach/?season=346&month=9&city=
Twee mannen en een vrouw zonnen op het strand van Lampedusa. Gewone mensen op vakantie, levend in de cocon van de Club Med-oorden. Ze verleiden elkaar en drinken cocktails tot diep in de nacht. Een kater vormt de aanleiding voor een kleine existentiële crisis, die alleen maar wordt beantwoord met polonaises en méér cocktails.
Het libretto, gebaseerd op ‘De Zeven Hoofdzonden’ van Jheronimus Bosch, is geschreven in de kenmerkende stijl van Dimitri Verhulst en van muziek voorzien door LOD-componist Vasco Mendonça. Naar aanleiding van de 500ste sterfdag van Jheronimus Bosch neemt Regisseur Kris Verdonck het idee van de hel op aarde als uitgangspunt, om door de ogen van Bosch naar onze huidige wereld te kijken. Hoe ziet de hel er vandaag uit? Welke plek is vandaag het ‘Valse Paradijs’? Zonnebaden op het prachtige strand van Lampedusa terwijl de vluchtelingen aanspoelen; het lijkt heel dicht in de buurt te komen. In Bosch Beachvloeien het valse paradijs van de resorts en de Bosche hel op aarde naadloos in elkaar.
Productie: LOD muziektheater - Coproductie: A Two Dogs Company, Jheronimus Bosch 500 Foundation, House on Fire, Teatro Maria Matos, Kaaitheater, Asko|Schönberg, Concertgebouw Brugge, Mousonturm Frankfurt (tbc), Vlaams Fonds voor de Letteren, Fundaçao Calouste Gulbenkian. A House on Fire co-production; with the support of the Culture Programme of the European Union, Eduard van beinum Stichting.
http://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/2015-2/bosch-beach/?season=346&month=9&city=
Twee mannen en een vrouw zonnen op het strand van Lampedusa. Gewone mensen op vakantie, levend in de cocon van de Club Med-oorden. Ze verleiden elkaar en drinken cocktails tot diep in de nacht. Een kater vormt de aanleiding voor een kleine existentiële crisis, die alleen maar wordt beantwoord met polonaises en méér cocktails.
Het libretto, gebaseerd op ‘De Zeven Hoofdzonden’ van Jheronimus Bosch, is geschreven in de kenmerkende stijl van Dimitri Verhulst en van muziek voorzien door LOD-componist Vasco Mendonça. Naar aanleiding van de 500ste sterfdag van Jheronimus Bosch neemt Regisseur Kris Verdonck het idee van de hel op aarde als uitgangspunt, om door de ogen van Bosch naar onze huidige wereld te kijken. Hoe ziet de hel er vandaag uit? Welke plek is vandaag het ‘Valse Paradijs’? Zonnebaden op het prachtige strand van Lampedusa terwijl de vluchtelingen aanspoelen; het lijkt heel dicht in de buurt te komen. In Bosch Beachvloeien het valse paradijs van de resorts en de Bosche hel op aarde naadloos in elkaar.
Productie: LOD muziektheater - Coproductie: A Two Dogs Company, Jheronimus Bosch 500 Foundation, House on Fire, Teatro Maria Matos, Kaaitheater, Asko|Schönberg, Concertgebouw Brugge, Mousonturm Frankfurt (tbc), Vlaams Fonds voor de Letteren, Fundaçao Calouste Gulbenkian. A House on Fire co-production; with the support of the Culture Programme of the European Union, Eduard van beinum Stichting.
http://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/2015-2/connect/?season=346&month=11&city=
Samen met drie andere Europese ensembles voor nieuwe muziek is Asko|Schönberg uitgenodigd om te participeren in het project CONNECT. De Art Mentor Foundation Lucerne, initiatiefnemer van CONNECT, lanceert dit project vanuit de wens nieuw publiek te verbinden aan het geluid en de expressie van de muziek van nu.
De dialoog tussen publiek, uitvoerders en makers is de kern van het project, met het doel om hierin een nieuwe relatie te ontwikkelen. De uitvoeringen kunnen plaatsvinden in elke sociale context, van concertzaal tot festivalterrein. Voor deze eerste editie zijn aan de jonge, aankomende componisten Christian Mason en Huang Ruo compositie-opdrachten verstrekt. Zij laten ieder op geheel eigen wijze het publiek een dialoog aangaan met de musici van Asko|Schönberg. Het publiek is geen passieve toehoorder maar gaat bijdragen aan het tot stand brengen van de auditieve en visuele compositie. Scheidslijnen tussen publiek en uitvoerenden verdwijnen in een organisch proces en publiek en ensemble delen in een gezamenlijke ervaring.
http://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/2015-2/bosch-beach/?season=346&month=9&city=
Twee mannen en een vrouw zonnen op het strand van Lampedusa. Gewone mensen op vakantie, levend in de cocon van de Club Med-oorden. Ze verleiden elkaar en drinken cocktails tot diep in de nacht. Een kater vormt de aanleiding voor een kleine existentiële crisis, die alleen maar wordt beantwoord met polonaises en méér cocktails.
Het libretto, gebaseerd op ‘De Zeven Hoofdzonden’ van Jheronimus Bosch, is geschreven in de kenmerkende stijl van Dimitri Verhulst en van muziek voorzien door LOD-componist Vasco Mendonça. Naar aanleiding van de 500ste sterfdag van Jheronimus Bosch neemt Regisseur Kris Verdonck het idee van de hel op aarde als uitgangspunt, om door de ogen van Bosch naar onze huidige wereld te kijken. Hoe ziet de hel er vandaag uit? Welke plek is vandaag het ‘Valse Paradijs’? Zonnebaden op het prachtige strand van Lampedusa terwijl de vluchtelingen aanspoelen; het lijkt heel dicht in de buurt te komen. In Bosch Beachvloeien het valse paradijs van de resorts en de Bosche hel op aarde naadloos in elkaar.
Productie: LOD muziektheater - Coproductie: A Two Dogs Company, Jheronimus Bosch 500 Foundation, House on Fire, Teatro Maria Matos, Kaaitheater, Asko|Schönberg, Concertgebouw Brugge, Mousonturm Frankfurt (tbc), Vlaams Fonds voor de Letteren, Fundaçao Calouste Gulbenkian. A House on Fire co-production; with the support of the Culture Programme of the European Union, Eduard van beinum Stichting.
http://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/2015-2/bosch-beach/?season=346&month=9&city=
Twee mannen en een vrouw zonnen op het strand van Lampedusa. Gewone mensen op vakantie, levend in de cocon van de Club Med-oorden. Ze verleiden elkaar en drinken cocktails tot diep in de nacht. Een kater vormt de aanleiding voor een kleine existentiële crisis, die alleen maar wordt beantwoord met polonaises en méér cocktails.
Het libretto, gebaseerd op ‘De Zeven Hoofdzonden’ van Jheronimus Bosch, is geschreven in de kenmerkende stijl van Dimitri Verhulst en van muziek voorzien door LOD-componist Vasco Mendonça. Naar aanleiding van de 500ste sterfdag van Jheronimus Bosch neemt Regisseur Kris Verdonck het idee van de hel op aarde als uitgangspunt, om door de ogen van Bosch naar onze huidige wereld te kijken. Hoe ziet de hel er vandaag uit? Welke plek is vandaag het ‘Valse Paradijs’? Zonnebaden op het prachtige strand van Lampedusa terwijl de vluchtelingen aanspoelen; het lijkt heel dicht in de buurt te komen. In Bosch Beachvloeien het valse paradijs van de resorts en de Bosche hel op aarde naadloos in elkaar.
Productie: LOD muziektheater - Coproductie: A Two Dogs Company, Jheronimus Bosch 500 Foundation, House on Fire, Teatro Maria Matos, Kaaitheater, Asko|Schönberg, Concertgebouw Brugge, Mousonturm Frankfurt (tbc), Vlaams Fonds voor de Letteren, Fundaçao Calouste Gulbenkian. A House on Fire co-production; with the support of the Culture Programme of the European Union, Eduard van beinum Stichting.
http://www.musica-amphion.nl
Walburgischkerk Zutphen
http://www.musica-amphion.nl
http://www.musica-amphion.nl
www.animaeterna.be
www.animaeterna.be
http://www.askoschoenberg.nl/concertagenda/2015-2/bosch-beach/?season=346&month=9&city=
Twee mannen en een vrouw zonnen op het strand van Lampedusa. Gewone mensen op vakantie, levend in de cocon van de Club Med-oorden. Ze verleiden elkaar en drinken cocktails tot diep in de nacht. Een kater vormt de aanleiding voor een kleine existentiële crisis, die alleen maar wordt beantwoord met polonaises en méér cocktails.
Het libretto, gebaseerd op ‘De Zeven Hoofdzonden’ van Jheronimus Bosch, is geschreven in de kenmerkende stijl van Dimitri Verhulst en van muziek voorzien door LOD-componist Vasco Mendonça. Naar aanleiding van de 500ste sterfdag van Jheronimus Bosch neemt Regisseur Kris Verdonck het idee van de hel op aarde als uitgangspunt, om door de ogen van Bosch naar onze huidige wereld te kijken. Hoe ziet de hel er vandaag uit? Welke plek is vandaag het ‘Valse Paradijs’? Zonnebaden op het prachtige strand van Lampedusa terwijl de vluchtelingen aanspoelen; het lijkt heel dicht in de buurt te komen. In Bosch Beachvloeien het valse paradijs van de resorts en de Bosche hel op aarde naadloos in elkaar.
Productie: LOD muziektheater - Coproductie: A Two Dogs Company, Jheronimus Bosch 500 Foundation, House on Fire, Teatro Maria Matos, Kaaitheater, Asko|Schönberg, Concertgebouw Brugge, Mousonturm Frankfurt (tbc), Vlaams Fonds voor de Letteren, Fundaçao Calouste Gulbenkian. A House on Fire co-production; with the support of the Culture Programme of the European Union, Eduard van beinum Stichting.
http://www.mafestival.be/EN/competitions/competition_2016
http://www.alte-musik-bruneck.it/suimmer_academy_2016_61.html
http://www.alte-musik-bruneck.it/suimmer_academy_2016_61.html
Theatre of the World, de nieuwste opera van Louis Andriessen, is geïnspireerd door de jezuïet Athanasius Kircher (1601-1680). Kircher was onder meer egyptoloog, sinoloog, wis- en natuurkundige, vulkanoloog, muziektheoreticus en componist. Een van de taken van jezuïeten was het zoeken van Gods aanwezigheid in alles. Vervolgens werd het resultaat als een 'theater van de wereld' op beeldende wijze duidelijk gemaakt.
In deze opera maakt Kircher een reis door tijd en ruimte, vergezeld door een twaalfjarige knaap. Is dat zijn leerling, hijzelf op jonge leeftijd of de duivel? Hij steekt de doodsrivier over, ziet de toren van Babel en komt aan in China. De reis moet hem helpen zich alles te herinneren wat hij ooit heeft beleefd. Als Kircher kan blijven wie hij is, zal dat dan in de hemel of in de hel zijn? De oude en zwakke man wil vrede sluiten met God. Aan zijn graf prijst zijn geliefde Juana de glans van de wereld.
Louis Andriessen schetst het verhaal van een kleurrijk personage. De vormgeving is in handen van de Amerikaanse gebroeders Quay en Pierre Audi doet de regie, waarmee alle ingrediënten voor een bijzondere opera aanwezig zijn.
met ASKO|Schönberg
Theatre of the World, de nieuwste opera van Louis Andriessen, is geïnspireerd door de jezuïet Athanasius Kircher (1601-1680). Kircher was onder meer egyptoloog, sinoloog, wis- en natuurkundige, vulkanoloog, muziektheoreticus en componist. Een van de taken van jezuïeten was het zoeken van Gods aanwezigheid in alles. Vervolgens werd het resultaat als een 'theater van de wereld' op beeldende wijze duidelijk gemaakt.
In deze opera maakt Kircher een reis door tijd en ruimte, vergezeld door een twaalfjarige knaap. Is dat zijn leerling, hijzelf op jonge leeftijd of de duivel? Hij steekt de doodsrivier over, ziet de toren van Babel en komt aan in China. De reis moet hem helpen zich alles te herinneren wat hij ooit heeft beleefd. Als Kircher kan blijven wie hij is, zal dat dan in de hemel of in de hel zijn? De oude en zwakke man wil vrede sluiten met God. Aan zijn graf prijst zijn geliefde Juana de glans van de wereld.
Louis Andriessen schetst het verhaal van een kleurrijk personage. De vormgeving is in handen van de Amerikaanse gebroeders Quay en Pierre Audi doet de regie, waarmee alle ingrediënten voor een bijzondere opera aanwezig zijn.
Theatre of the World, de nieuwste opera van Louis Andriessen, is geïnspireerd door de jezuïet Athanasius Kircher (1601-1680). Kircher was onder meer egyptoloog, sinoloog, wis- en natuurkundige, vulkanoloog, muziektheoreticus en componist. Een van de taken van jezuïeten was het zoeken van Gods aanwezigheid in alles. Vervolgens werd het resultaat als een 'theater van de wereld' op beeldende wijze duidelijk gemaakt.
In deze opera maakt Kircher een reis door tijd en ruimte, vergezeld door een twaalfjarige knaap. Is dat zijn leerling, hijzelf op jonge leeftijd of de duivel? Hij steekt de doodsrivier over, ziet de toren van Babel en komt aan in China. De reis moet hem helpen zich alles te herinneren wat hij ooit heeft beleefd. Als Kircher kan blijven wie hij is, zal dat dan in de hemel of in de hel zijn? De oude en zwakke man wil vrede sluiten met God. Aan zijn graf prijst zijn geliefde Juana de glans van de wereld.
Louis Andriessen schetst het verhaal van een kleurrijk personage. De vormgeving is in handen van de Amerikaanse gebroeders Quay en Pierre Audi doet de regie, waarmee alle ingrediënten voor een bijzondere opera aanwezig zijn.
met ASKO|Schönberg
Theatre of the World, de nieuwste opera van Louis Andriessen, is geïnspireerd door de jezuïet Athanasius Kircher (1601-1680). Kircher was onder meer egyptoloog, sinoloog, wis- en natuurkundige, vulkanoloog, muziektheoreticus en componist. Een van de taken van jezuïeten was het zoeken van Gods aanwezigheid in alles. Vervolgens werd het resultaat als een 'theater van de wereld' op beeldende wijze duidelijk gemaakt.
In deze opera maakt Kircher een reis door tijd en ruimte, vergezeld door een twaalfjarige knaap. Is dat zijn leerling, hijzelf op jonge leeftijd of de duivel? Hij steekt de doodsrivier over, ziet de toren van Babel en komt aan in China. De reis moet hem helpen zich alles te herinneren wat hij ooit heeft beleefd. Als Kircher kan blijven wie hij is, zal dat dan in de hemel of in de hel zijn? De oude en zwakke man wil vrede sluiten met God. Aan zijn graf prijst zijn geliefde Juana de glans van de wereld.
Louis Andriessen schetst het verhaal van een kleurrijk personage. De vormgeving is in handen van de Amerikaanse gebroeders Quay en Pierre Audi doet de regie, waarmee alle ingrediënten voor een bijzondere opera aanwezig zijn.
Met ASKO|Schönberg
Theatre of the World, de nieuwste opera van Louis Andriessen, is geïnspireerd door de jezuïet Athanasius Kircher (1601-1680). Kircher was onder meer egyptoloog, sinoloog, wis- en natuurkundige, vulkanoloog, muziektheoreticus en componist. Een van de taken van jezuïeten was het zoeken van Gods aanwezigheid in alles. Vervolgens werd het resultaat als een 'theater van de wereld' op beeldende wijze duidelijk gemaakt.
In deze opera maakt Kircher een reis door tijd en ruimte, vergezeld door een twaalfjarige knaap. Is dat zijn leerling, hijzelf op jonge leeftijd of de duivel? Hij steekt de doodsrivier over, ziet de toren van Babel en komt aan in China. De reis moet hem helpen zich alles te herinneren wat hij ooit heeft beleefd. Als Kircher kan blijven wie hij is, zal dat dan in de hemel of in de hel zijn? De oude en zwakke man wil vrede sluiten met God. Aan zijn graf prijst zijn geliefde Juana de glans van de wereld.
Louis Andriessen schetst het verhaal van een kleurrijk personage. De vormgeving is in handen van de Amerikaanse gebroeders Quay en Pierre Audi doet de regie, waarmee alle ingrediënten voor een bijzondere opera aanwezig zijn.
Ensemble Viola is een groep van muzikale vrienden. Hun doel is klassieke muziek dichtbij de mensen te brengen, in hun eigen huiselijke sfeer. De musici spelen in de beste ensembles van Nederland. Ensemble Viola heeft een breed repertoire en speelt muziek vanaf 1600 tot heden. Het enthousiasme van de musici is groot en er zijn dan ook vele vrolijke noten in de programma’s te vinden.
Feestelijk Voorjaarsconcert!
Restaurant 'De Blijde Inkomst'
Zondagmiddag 12 juni om 15:30 uur
Ensemble Viola
Programma:
G.F. Telemann Concert in a-moll voor blokfluit, altviool en ensemble
Grave – Allegro- Dolce- Allegro
F. Danzi Kwartet voor fagot, viool, altviool en cello
Allegretto - Andante - Minuetto Allegro Trio -Polonaise
S. Sören Afrikaanse duet nr 16 voor blokfluit en altviool
V. Monti Czárdás voor viool en ensemble
G.F. Händel Sonate voor fluit en fagot
Fr. Geminiani La Follia
Reine-Marie Verhagen - blokfluit
Jeannette Landré - fluit
Marieke Stordiau - fagot
Albert Adams - viool en altviool
Hein Brussen - viool
Bernadette Verhagen - altviool
Mariette Landheer - cello
met ASKO|Schönberg
Theatre of the World, de nieuwste opera van Louis Andriessen, is geïnspireerd door de jezuïet Athanasius Kircher (1601-1680). Kircher was onder meer egyptoloog, sinoloog, wis- en natuurkundige, vulkanoloog, muziektheoreticus en componist. Een van de taken van jezuïeten was het zoeken van Gods aanwezigheid in alles. Vervolgens werd het resultaat als een 'theater van de wereld' op beeldende wijze duidelijk gemaakt.
In deze opera maakt Kircher een reis door tijd en ruimte, vergezeld door een twaalfjarige knaap. Is dat zijn leerling, hijzelf op jonge leeftijd of de duivel? Hij steekt de doodsrivier over, ziet de toren van Babel en komt aan in China. De reis moet hem helpen zich alles te herinneren wat hij ooit heeft beleefd. Als Kircher kan blijven wie hij is, zal dat dan in de hemel of in de hel zijn? De oude en zwakke man wil vrede sluiten met God. Aan zijn graf prijst zijn geliefde Juana de glans van de wereld.
Louis Andriessen schetst het verhaal van een kleurrijk personage. De vormgeving is in handen van de Amerikaanse gebroeders Quay en Pierre Audi doet de regie, waarmee alle ingrediënten voor een bijzondere opera aanwezig zijn.
met Sinfonia Rotterdam
met Van Swieten Society
Op het hoogtepunt van zijn roem werden Mozart's werken door heel Europa uitgevoerd en nagevolgd door amateurs en professionals. Mozart stelde nieuwe eisen aan de technische en muzikale vaardigheden van de musici in de salon, wat ook zijn weerslag had op het niveau van de werken van zijn tijdgenoten. In alle genres waar hij zijn aandacht op richtte zette Mozart een nieuwe standaard - technisch, maar ook muzikaal. Mozart werd door zijn tijdgenoten een romanticus genoemd en inderdaad: de romantiek begon bij Mozart, wiens muziek zonder omwegen het hart bereikt. Een virtuose maar ook lyrische brug tussen Mozart en Beethoven is Mozart's leerling Hummel, die samen met Beethoven's leerling Ries tot de eerste grote generatie romantici behoort.
met Van Swieten Society
Op het hoogtepunt van zijn roem werden Mozart's werken door heel Europa uitgevoerd en nagevolgd door amateurs en professionals. Mozart stelde nieuwe eisen aan de technische en muzikale vaardigheden van de musici in de salon, wat ook zijn weerslag had op het niveau van de werken van zijn tijdgenoten. In alle genres waar hij zijn aandacht op richtte zette Mozart een nieuwe standaard - technisch, maar ook muzikaal. Mozart werd door zijn tijdgenoten een romanticus genoemd en inderdaad: de romantiek begon bij Mozart, wiens muziek zonder omwegen het hart bereikt. Een virtuose maar ook lyrische brug tussen Mozart en Beethoven is Mozart's leerling Hummel, die samen met Beethoven's leerling Ries tot de eerste grote generatie romantici behoort.
met Van Swieten Society.
Op het hoogtepunt van zijn roem werden Mozart's werken door heel Europa uitgevoerd en nagevolgd door amateurs en professionals. Mozart stelde nieuwe eisen aan de technische en muzikale vaardigheden van de musici in de salon, wat ook zijn weerslag had op het niveau van de werken van zijn tijdgenoten. In alle genres waar hij zijn aandacht op richtte zette Mozart een nieuwe standaard - technisch, maar ook muzikaal. Mozart werd door zijn tijdgenoten een romanticus genoemd en inderdaad: de romantiek begon bij Mozart, wiens muziek zonder omwegen het hart bereikt. Een virtuose maar ook lyrische brug tussen Mozart en Beethoven is Mozart's leerling Hummel, die samen met Beethoven's leerling Ries tot de eerste grote generatie romantici behoort.
Met ASKO| Schönberg
Olivier Messiaen is een meester van het muzikale visioen. Met originele klankeffecten en een sterk sfeergevoel roept hij extatische beelden op, van werelden waarin enkel vogels en andere hemelse wezens lijken te wonen.
Die klankmagie droeg Messiaen over op zijn leerlingen George Benjamin en Gérard Grisey. Benjamin liet zich in At first light inspireren door een verblindende zonsopkomst, geschilderd door William Turner. Voor Grisey heeft muziek niets met plaatjes of poëzie te maken – het gaat hem puur om klank – maar Talea beschreef hij achteraf als ‘een machine die ten prooi valt aan woekerende planten en parasieten’.
http://animaeterna.be/en/
met oa. Irene Maessen
info
info
info
Info
info
Info
Met Anima Eterna
Hier info